Стислий гід по 34 працях, атрибуції, музеї; добірка посилань на HD-зображення.
Імя Йоганнес Вермер давно оповите легендами, але реальний спадок митця компактний і точний: тридцять чотири визнані полотна з чітко задокументованою історією побутування. У цій добірці ми не повторюємо міфи, а даємо стисле пояснення того, що саме входить до канону, де роботи нині експонуються та як шукати якісні цифрові копії для детального перегляду. Це стане у пригоді тим, хто збирає колекцію посилань, досліджує техніку чи просто шукає відомі картини майстра у максимально добрій якості.
Що означає «повний каталог» у 34 позиції
Йдеться про групу робіт, що прийняті більшістю провідних інституцій та фахових досліджень: від ранніх біблійних сцен до інтерєрів Делфта. Частина давніх атрибуцій була переглянута, окремі назви усталилися у різних мовних версіях, але корпус зіставний і стабільний. У таблиці нижче подано короткий орієнтир: назва, музей, місто.
Повний каталог
Нижче подано стислий перелік із фокусом на актуальних місцях зберігання. Для пошуку якісних зображень корисно звірятися з відкритими колекціями музеїв та їх цифровими репродукціями.
| № | Назва | Музей (місто) |
| 1 | Diana and Her Companions | Mauritshuis (Гаага) |
| 2 | Christ in the House of Martha and Mary | National Galleries of Scotland (Единбург) |
| 3 | Saint Praxedis | Museum De Lakenhal (Лейден) |
| 4 | The Procuress | Gemäldegalerie Alte Meister (Дрезден) |
| 5 | Girl Reading a Letter at an Open Window | Gemäldegalerie Alte Meister (Дрезден) |
| 6 | The Little Street | Rijksmuseum (Амстердам) |
| 7 | The Milkmaid | Rijksmuseum (Амстердам) |
| 8 | View of Delft | Mauritshuis (Гаага) |
| 9 | Woman Holding a Balance | National Gallery of Art (Вашингтон) |
| 10 | Woman with a Pearl Necklace | Gemäldegalerie (Берлін) |
| 11 | Woman with a Lute | The Met (Нью-Йорк) |
| 12 | Young Woman with a Water Pitcher | The Met (Нью-Йорк) |
| 13 | Allegory of Faith | The Met (Нью-Йорк) |
| 14 | Study of a Young Woman | The Met (Нью-Йорк) |
| 15 | A Maid Asleep | The Met (Нью-Йорк) |
| 16 | Officer and Laughing Girl | The Frick Collection (Нью-Йорк) |
| 17 | Girl Interrupted at Her Music | The Frick Collection (Нью-Йорк) |
| 18 | Mistress and Maid | The Frick Collection (Нью-Йорк) |
| 19 | The Girl with the Wine Glass | Herzog Anton Ulrich-Museum (Брауншвейг) |
| 20 | The Glass of Wine | Gemäldegalerie (Берлін) |
| 21 | The Music Lesson | Royal Collection (Лондон) |
| 22 | The Art of Painting | Kunsthistorisches Museum (Відень) |
| 23 | The Astronomer | Musée du Louvre (Париж) |
| 24 | The Lacemaker | Musée du Louvre (Париж) |
| 25 | The Geographer | Städel Museum (Франкфурт) |
| 26 | A Lady Writing | National Gallery of Art (Вашингтон) |
| 27 | Girl with a Pearl Earring | Mauritshuis (Гаага) |
| 28 | The Guitar Player | Kenwood House (Лондон) |
| 29 | A Lady Seated at a Virginal | National Gallery (Лондон) |
| 30 | A Lady Standing at a Virginal | National Gallery (Лондон) |
| 31 | The Love Letter | Rijksmuseum (Амстердам) |
| 32 | Woman Writing a Letter with her Maid | National Gallery of Ireland (Дублін) |
| 33 | The Concert | Isabella Stewart Gardner Museum (Бостон, викрадено) |
| 34 | Girl with a Red Hat | National Gallery of Art (Вашингтон) |
Така «картографія» дозволяє швидко спланувати офлайн-маршрут музеями Європи та США або ж скласти власну полицю цифрових репродукцій для навчання: від лакових тіней до «камерної оптики» інтерєрів Делфта, якою Вермер так часто працює у середніх планах.
Атрибуції та перегляди

Окремі твори, що десятиліттями ходили під іменем митця, нині розглядаються як майстерня, послідовник або пізні копії. Перегляд атрибуцій не применшує значення досліджень, а навпаки відточує профіль митця: ретельно виважена композиція, світлові вікна, локальні вкраплення ультрамарину, акуратний робочий темпо. У практиці музейних показів це інколи призводить до змін підписів на етикетках.
Як і де подивитись онлайн репродукції у високій якості
Найнадійніша стратегія пошуку HD — офіційні сторінки музеїв, каталоги їх цифрових колекцій та великі агрегатори, що співпрацюють з інституціями. Корисно звіряти не лише роздільну здатність, а й колірні профілі, історії реставрацій та технічні нотатки: так помітите тонкі перезаписи чи розкриті підшари фарби, як це було з листом Купідона на дрезденському полотні.
Чому саме відомі картини Вермера здаються «простими»
Тому що майстер навмисно обмежує сюжет: одна фігура, два-три предмети, світло зліва. Але ця простота обманлива. У мікродинаміці тіней, у співдії холодних і теплих напівтонів, у виборі матеріалу сукна чи кахлів народжується драматургія. Саме в ній ховається ефект тиші, до якого так часто повертаються глядачі: ніби час густішає між предметами, а звук вулиці залишається за стіною.
Що дає перегляд картин Вермера

Йоганнес Вермер залишив невеликий, але винятково концентрований корпус, доступний кожному завдяки відкритим цифровим колекціям музеїв. Для колекціонера посилань, студента чи дослідника важливо знати, де подивитись онлайн якісні репродукції і як ними користуватися: наближати, зіставляти, читати технічні коментарі. А коли втомитеся від міфів, звертайтеся до першоджерел — і саме там знову відкриється сила тихої оптики майстра, у якій живуть його відомі картини.


